Skip to content

My studios, London and Valencia – the importance of the light

May 28, 2014
artist studio michele del campo london

My main studio in Soho, London

Home studio, London

My home studio in London, here I paint when I am under pressure from deadlines or when I want the comfort of remaining at home.

artist studio michele del campo valencia

My newly set-up studio in Valencia, Spain

ENGLISH: In the last few months I have started to spend long periods of time in Valencia, close to my newborn daughter and to my wife, for that reason I have rented a small space where I have set-up a new studio for painting. Valencia always feels like a special place to me, the sun, the countryside, the sea, the buildings, the warmth and friendliness of the people, all bear a certain resemblance with the cities in my South Italian region Puglia. Waking up even in winter with the sunshine filtering through the shutters is to me a luxury that has no price, and for a painter it is a bliss, even if the economical, political and social situation in Spain lately is not as bright as the weather, and that is a perception that has darkened the mood of my paintings, as I am very attached to Spain and to its culture. However now my frequent travels to Valencia have sparkled in me the wish for a return to that brightness that was such an important feature in my earlier paintings, when I lived in Spain (Madrid) and in fact I am starting to re-introduce it in my new work, and there is nothing better than painting the light in a city of light. Practically speaking, a sunny and warm city has many advantages for a painter, for example, it allows me to keep the window of my studio open even in winter, lessening the harmful effects of the solvents for oil painting, it also allows me to paint outdoors at almost any time of the year with quite steady conditions of light, or to organize outdoor shoots with models in sunny settings almost at any time and well in advance (in London I cannot rely on having a steady sunny interval even in summer). Moreover, the light in winter lasts much longer in Valencia than in London, which is important when I work from life, and the sun makes it more pleasurable to go out in search of new inspiration outdoors, and to me there is nothing better than the direct sunlight to enhance the shapes of people, objects and spaces (if the light goes away suddenly behind some clouds, for example, a scene that was very interesting can lose completely appeal and become ordinary and dull). For now this is only a temporary solution of a studio in Valencia, but it is certainly giving back to me those practical advantages that were missing since I moved to London and that will certainly be reflected in my new work.

 

SPANISH: Hace varios meses he empezado a pasar largos períodos de tiempo en Valencia, cerca de mi recién nacida hija y de mi mujer, por eso mis suegros me han alquilado un espacio donde me he montado un pequeño estudio para pintar. Valencia siempre ha sido un sitio especial para mi, el campo, el mar, el sol, la arquitectura típica, el calor y la amabilidad de la gente me recuerdan un poco las ciudades de la Puglia, la región del sur de Italia de la que provengo. Despertarme incluso en invierno con los rayos del sol que se infiltran por las persianas medio cerradas para mi es un lujo que no tiene precio, y para un pintor es una dicha, aunque la situación económica, política y social en España no es tan luminosa como el tiempo, y esa es una percepción que ha oscurecido el humor de mi pintura, ya que estoy muy ligado a España y a su cultura. Sin embargo, últimamente mis frecuentes viajes a Valencia han propiciado en mi la voluntad de un retorno a esa iluminación que era una característica tan importante en mis pinturas anteriores, cuando vivía en Madrid, y de hecho he empezado a re-entroducirla en mis nuevos trabajos, y no hay nada mejor que pintar la luz en una ciudad de luz. Hablando de ventajas prácticas en el trabajo, una ciudad soleada y caliente te permite tener las ventanas del estudio abiertas incluso en invierno, atenuando los efectos dañinos de los disolventes de la pintura al óleo, y de pintar al aire libre durante todo el año en condiciones bastante estables de luz, o de organizar tomas fotográficas con modelos bajo el sol casi cada vez que quieres y con antelación (en Londres no puedes confiar en tener el sol, o el sol constante, ni siquiera en verano). Además, en invierno la luz en Valencia dura bastante más tiempo que en Londres, lo cual es importante a la hora de pintar del natural, y el sol hace que sea agradable salir en busca de nueva inspiración en el exterior, y para mi no hay nada más fascinante que los contrastes que crea la luz directa del sol en la gente, en los objetos y en los espacios (a la hora de tomar una foto, por ejemplo, a una escena con iluminación solar directa, si de repente desaparece el sol tras unas nubes todo se hace plano y pierde interés). De momento en Valencia este pequeño estudio es solamente una solución temporánea, pero ciertamente me devuelve esas ventajas prácticas que había perdido desde que me mudé a Londres, y que ciertamente se verán reflejados en mi nuevo trabajo.

 

 

 

 

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: