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The cadmium colours ban possibility

July 7, 2014
michele del campo, girl and dog,-114x146cm

Girl and Dog, oil on canvas, 114x146cm

While painting these flowers (a detail of a bigger painting) with cadmium yellow pale over the still wet dark green in the background I was thinking that only cadmiums can keep the full brightness over the green because of their natural opacity. Alternative pigments are more transparent and weaker, so they would let the blacks and greens come through and deaden the colour (moreover they are not as durable as cadmiums). In order to keep the brightness of the yellow colour using cadmium substitutes I should either paint the flowers in white over the green first, and wait for it to dry before painting with yellow, or draw exactly where each flower should go on the canvas before painting around with the greens, but this process would make me lose completely the freshness of the improvisation! I should say that I am in favour of finding an alternative to all poisonous pigments. However, are there valid alternatives? Not at the moment, this is why it is daunting the possibility of a ban of the cadmium pigments in Europe, leaving us artists without a comparable choice, at least until some researchers will find better quality substitutes (will it be possible?) Read more on cadmiums compared with the best available substitutes here: http://www.jacksonsart.com/blog/2014/06/13/cadmium-crisis-update/

_MG_1170-4

Detail of “Girl and Dog”

ESPAÑOL: Mientras pintaba estas flores con amarillo de cadmio claro y medio encima del verde oscuro todavía mojado, estaba pensando que solo  los colores de cadmio pueden mantener su plena luminosidad encima de los verdes gracias a su natural opacidad. Los pigmentos alternativos son más transparentes y débiles, así que el verde se manifestaría a través del amarillo y éste se sofocaría! Para mantener la luminosidad del amarillo utilizando los mejores colores substitutos de cadmio actualmente disponibles tendría que pintar las flores primero en blanco sobre el verde y esperar un largo tiempo para que este se seque, o bien dibujar exactamente las formas de cada flor en el lienzo antes de pintar los verdes, pero este proceso me haría perder completamente la frescura de la improvisación! Tendría que decir que estoy totalmente en favor de encontrar una alternativa a todos los pigmentos venenosos, y a todas las substancias tóxicas que estamos obligados a utilizar los que pintamos al óleo. Sin embargo, hay una alternativa válida a los pigmentos de cadmio? De momento no, así que es abrumadora la posibilidad de un bando de los colores de cadmio en Europa, dejando a los artistas sin una elección comparable, por lo menos hasta que algunos investigadores encuentren sustitutos válidos (¿será posible encontrarlos?) Lée más sobre las diferencias entre los cadmios y los pigmentos alternativos actualmente disponibles aquí: http://www.jacksonsart.com/blog/2014/06/13/cadmium-crisis-update/ cadmiums opac cadmiums strength

I have a full-range of cadmium colours, and I use all of them in almost every painting.

I have a full-range of cadmium colours, and I use each and all of them (a third of my whole palette)

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